27 sep 2019

Start met onderzoek naar cognitie

Weer heerlijk gestart na de zomer! Na een 'echte' kampeervakantie in Schotland, terug de praktijk in. En wat geniet ik weer van mijn werk; de kinderen en ouders die me hun worstelingen toevertrouwen en die zo dapper zijn om telkens weer in de spiegel te kijken. Tijd om eens dankjewel te zeggen voor het feit dat ik deze plek mag innemen. Dankjewel voor die plek om te zijn. 

Waar dit bericht eigenlijk voor bedoeld was (soms even afwijken kan geen kwaad)... om te laten weten dat er een vernieuwd aanbod is in de praktijk. Zoals aangekondigd zou ik na de zomer starten met intelligentieonderzoek middels de IDS-2. Inmiddels heb ik al enkele kinderen mogen zien hiervoor en het is echt super leuk! Een lange (en leuke!) ochtend voor de kinderen, dat wel, maar het levert zoveel op. Inzichten in intelligentie, executieve functies, sociaal emotioneel functioneren, hoe iemand met taken omgaat, welke behoeften hij/zij heeft in de taakverwerking en zoveel observaties meer in die ochtend. Ik heb mogen ervaren dat het de koers helder maakt voor begeleiding in de praktijk en dat het daarnaast richting geeft aan gesprek en ondersteuning op school. De kinderen/jongeren krijgen meer zicht op zichzelf, gaan hun eigen handelen meer begrijpen en ook bij ouders vallen de kwartjes. Met jarenlange ervaring, kennis over hoogbegaafdheid, prikkelverwerking (HSP), beelddenken en faalangst, krijgt het inzetten van dit gloednieuwe instrument voor mij heel veel extra dimensies. Kortom, ik ben enthousiast. 

Extra handige bijkomstigheid voor wie niet meteen het hele onderzoek wil doen en wel een betrouwbare inschatting wil van de intelligentie, dat kan ook! Dan is er een kort onderzoek, kort verslag, maar wel meteen mijn observaties en een grove schatting. Ook daarvan heb ik mogen ervaren dat het een hele waardevolle bijdrage kan leveren bij het stellen (of uitsluiten) van hypotheses. 

Ben jij nu ook zo enthousiast en nieuwsgierig als ik, je bent welkom met je vragen!

g i f q d

Deel dit bericht via: